logo-przedszkole-tomcio-paluch

Zajęcia w przedszkolu

Zajęcia dydaktyczne prowadzone są przez wychowawców z podziałem na grupy wiekowe. Każda grupa korzysta z dedykowanego pakietu dydaktycznego, w skład którego wchodzą książki, wyprawka plastyczna oraz dodatkowe elementy. W trakcie roku szkolnego przedszkolaki omawiają 40 grup tematycznych, w skład których wchodzi 5 tematów cząstkowych. Zajęcia dydaktyczne rozwijają u dzieci kompetencje matematyczne, językowe, przyrodnicze, plastyczno- techniczne, społeczno- emocjonalne oraz muzyczno- ruchowe. Nauka opiera się przede wszystkim na zabawie, rozmowach dotyczących doświadczeń dzieci oraz aktywnościach rozwijających kreatywność. Dzieci są zachęcane do szukania rozwiązań i dzielenia się swoimi pomysłami. Poziom trudności proponowanych zabaw zwiększa się w trakcie roku szkolnego, wraz z rozwojem kompetencji u dzieci, ich wiedzy i chęci wielozmysłowego poznawania świata. Naszym zadaniem jest tę ciekawość rozwijać i pomagać dzieciom znaleźć odpowiedzi na nurtujące ich pytania oraz nieustannie pokazywać im piękno otaczającego ich świata.

Język angielski

Zajęcia z języka angielskiego odbywają się w naszym przedszkolu codziennie. Korzystamy z programu Bilingual Future, którego celem jest rozwijanie u dzieci dwujęzyczności. Zajęcia są prowadzone przez wychowawców i z podziałem na grupy wiekowe. Młodsze dzieci korzystają z cyklu Baby Beatles, który za pomocą piosenki wprowadza dzieci w świat angielskich słów i zwrotów. W tej podróży towarzyszą dzieciom cztery  przyjazne żuczki. Piosenka towarzyszy dzieciom przez cały tydzień podczas różnorodnych aktywności, które pomagają zapamiętać dane zwroty i zachęcić dzieci do świadomego używania ich. Natomiast starsze przedszkolaki uczą się w oparciu o bardziej zaawansowany cykl Tom and Keri, w którym piosenka nie jest już podstawowym narzędziem do nauki, a jednym z wykorzystywanych narzędzi, wraz z zabawami ruchowymi, dramowymi, zadaniami w kartach pracy oraz ćwiczeniami uczącymi wykorzystywać poznane słownictwo w codziennych sytuacjach. Udział w codziennych zajęciach językowych pomaga dzieciom osłuchać się z językiem i coraz bardziej swobodnie korzystać z nabytego słownictwa.

Akademia Reksia

Zajęcia sportowe w ramach Akademii Reksia odbywają się raz w tygodniu. Każde zajęcia podzielone są na kilka części. Po przywitaniu w kole dzieci wykonują ćwiczenia ogólnorozwojowe bez piłek oraz uczestniczą w grupowych zabawach ruchowych. Następnie przedszkolaki otrzymują piłki, które w zależności od zajęć mają różne rozmiary, wykonane są również z różnych materiałów, co pozwala na podejmowanie różnorodnych aktywności i rozwijanie różnych umiejętności. Ćwiczenia z piłkami skupiają się przede wszystkim na rozwijaniu umiejętności panowania nad piłką i świadomego prowadzenia jej. Na koniec zajęć trener przygotowuje dla dzieci różne niespodzianki- czasami są to zabawy z chustą Klanza, innym razem wyścigi w tunelu, tor przeszkód lub prawdziwy mecz piłki nożnej. Udział w zajęciach sportowych w przedszkolu spełnia wiele różnych funkcji: rozwijanie sprawności ruchowej, rozwijanie umiejętności bezpiecznego poruszania się podczas zabaw ruchowych, zaspokajanie naturalnej potrzeby ruchu dziecka, rozwijanie aktywności w zabawie i umiejętności współpracy z rówieśnikami, wprowadzenie radosnego nastroju i dobrego samopoczucia oraz usprawnianie małej i dużej motoryki. Poprzez zabawy i ćwiczenia ruchowe, dzieci pokonują trudności dzięki czemu wzmacniają wiarę we własne możliwości.

Zajęcia sensoryczne

W grupie młodszych przedszkolaków odbywają się dwa razy w miesiącu zajęcia sensoryczne z wychowawcą, które pozwalają dzieciom odkrywać świat w sposób wielozmysłowy. Dzięki adaptacji sensorycznej dziecko jest w stanie odpowiadać na bodźce świata zewnętrznego, które będą kluczem do poznawania świata. Dzieci poznają nowe smaki, zapachy i faktury. Zabawy sensoryczne wspomagają rozwój intelektualny, ruchowy i emocjonalno-społeczny, stymulują percepcję wzrokową i słuchową, sprzyjają rozwijaniu zdolności motorycznych, wspierają rozwój mowy i aktywizują komunikację oraz rozwijają kreatywność i zainteresowanie otaczającym światem. W ramach zajęć przedszkolaki mają okazję między innymi malować obrazy mąką, tworzyć własne gniotki, przenosić kasztany gołymi stópkami, tworzyć własne kolorowe galaktyki, bawić się kolorowymi galaretkami, czy sztucznym śniegiem. Planując kolejne zajęcia wychowawca stara się zaskoczyć dzieci, zaprojektować aktywność, której jeszcze nigdy nie wykonywali, a która pozwoli im zdobyć zupełnie nowe doświadczenia. I nigdy nie zapomina, że brudne dzieci, to szczęśliwe dzieci!

Kodowanie na dywanie

Przyjaciele Kubusia Puchatka dwa razy w miesiącu biorą udział w zajęciach z kodowania, w ramach których rozwijają takie kompetencje, jak klasyfikowanie, logiczne myślenie i budowanie kodu, a także podstawowe funkcje poznawcze: pamięć, koncentrację uwagi, analizę i syntezę wzrokową oraz koordynację ruchową. To właśnie kod jest kluczowych elementem zajęć. Dzieci uczą się kluczowych zasad budowania go. Ich zadaniem jest ułożyć trasę, po której obiekt przejdzie od punktu A do punktu B, zbierając jednocześnie skarby rozłożone na kratownicy. Inne zadania polegają na zauważeniu powtarzalności w podanym kodzie i odwzorowanie go lub kontynuowanie zgodnie z zauważoną zasadą oraz klasyfikowanie przedmiotów według wybranych cech. Kodowanie jest uważane za jedną z kluczowych kompetencji przyszłości, a dzieci, które już od najmłodszych lat biorą udział w takich zajęciach osiągają lepsze wyniki w szkole z matematyki oraz zajęć komputerowo- technicznych. Zabawy z kodowaniem są pełne radości, otwierają umysły, rozwijają umiejętności logicznego myślenia, rozumowania i wnioskowania. Kształcą wyobraźnię i kreatywność dzieci. Zachęcają je do działań grupowych, dzięki czemu już kilkulatki rozwijają się społecznie.

Przedszkolaki Eksperymentują

Nasze przedszkolaki i ich ciocie uwielbiają eksperymenty naukowe! Wykonują przynajmniej dwa w każdym miesiącu. Zazwyczaj są to eksperymenty chemiczne i fizyczne, zdarzają się jednak również eksperymenty z innych dziedzin, np. eksperymenty graficzne. Ważnym elementem zajęć jest stawianie hipotez dotyczących tego, co może się wydarzyć. Po przeprowadzeniu eksperymentu wspólnie omawiamy to, co zobaczyliśmy, a nauczyciel wyjaśnia, co i dlaczego się wydarzyło. Przedszkolaki nie są tu jedynie biernymi obserwatorami- są w różnym stopniu zaangażowane w przebieg zajęć, w zależności od typu eksperyment. Czasami pomagają w przygotowaniu potrzebnych składników, przesypują je, przelewają i mieszają, a czasami każdy przedszkolak po kolei ma możliwość samodzielnie wykonać zadanie, od początku do końca. Takie zajęcia to nie tylko świetna zabawa, ale też nauka i rozwijanie kompetencji dzieci- pobudzamy i aktywizujemy ciekawość oraz aktywność poznawczą dziecka, rozwijamy zainteresowania techniczne i przyrodnicze, uczymy się stawiać i rozwiązywać problemy, dostrzegać związki między przyczyną a skutkiem.

Zajęcia profilaktyczne

W każdym tygodniu wychowawcy prowadzą zajęcia profilaktyczne. Czasami biorą w nich udział wszystkie przedszkolaki, a niekiedy odbywają się one w grupach. Podczas zajęć poruszane są zagadnienia z zakresu zdrowia i bezpieczeństwa. Dzieci uczą się o bezpieczeństwie w ruchu drogowym, kontaktach z nieznanymi osobami, bezpieczeństwie podczas zabaw w sali, na placu zabaw i podczas spacerów, zachowaniu w obecności nieznanych zwierząt oraz bezpieczeństwa w świecie wirtualnym. Poznają również zasady zdrowej diety, warzywa i owoce, które wspomagają odporność, wiedzą, dlaczego należy pić dużo wody i czy można zjadać jedzenie nieznanego pochodzenia. Potrafią dobrać właściwe ubrania do pogody i chronić się przed wieloma zjawiskami atmosferycznymi. W razie niebezpieczeństwa znają numery alarmowe i wiedzą, jakie informacje należy podać operatorowi. Potrafią zadbać o higienę, wiedzą, jak prawidłowo myć ręce, ćwiczą również z wychowawcami tę trudną umiejętność, jaką jest mycie zębów. A zęby myjemy każdego dnia po śniadaniu, bo chcemy, żeby były piękne i zdrowe!

Rytmika

Podczas rytmiki dzieci przede wszystkim rozwijają wyczucie rytmu oraz wrażliwość na muzykę. Biorą udział w wielu zabawach i ćwiczeniach przy muzyce, uczą się określać nastrój i tonację melodii oraz czerpać radość z ruchu przy muzyce. Dzieci poznają również nuty oraz różne instrumenty, grają na nich w sposób swobodny lub zgodzie z instrukcjami nauczyciela. Na każdych zajęciach poznają nową piosenkę z repertuaru dziecięcego, w tym piosenki okolicznościowe oraz nawiązujące do zmian w przyrodzie. Istotnym elementem zajęć jest również taniec- swobodny lub nawiązujący do treści piosenki, solo, w parach albo w grupie. Dzieci wykonują również ćwiczenia z emisji głosu, są zachęcane do wspólnego śpiewania, a chętne dzieci mogą zaprezentować piosenkę przed całą grupą. Zajęcia odbywają się raz w tygodniu. Rytmika realizuje również cele wychowawcze: ćwiczenia społecznych zachowań, zdolność kontaktowania się, zdolność wczuwania się;, samodzielność i przystosowanie się do grupy, poczucie własnej wartości, poczucie pewności siebie i zaufania do siebie, umiejętność samooceny oraz samokontrolę.

Teatr

Raz w miesiącu odwiedza nas Teatr Animatorri z niezwykłymi przedstawieniami. Dzięki pięknym kostiumom i dekoracjom dzieci mogą przenieść się w odległe zakątki świata i nietypowe miejsca. Mogą pomóc czarownicy wyczarować magiczną miksturę lub odkryć tajemnice ukryte w Egipskich jaskiniach. Ich spontaniczne reakcje na to, co dzieje się na scenie są niezapomniane; a ponieważ jest to teatr animacji, to w trakcie przedstawień dzieci są zapraszane do wspólnej zabawy- tańczą i śpiewają razem z aktorami, wykonują też różne zadania ściśle związane z tematem przedstawienia.  Udział w tych spektaklach pomaga naszym podopiecznym poszerzyć wiedzę i zdobyć nowe doświadczenia, rozwija również wrażliwość na sztukę i umiejętność rozumienia metaforycznych przesłań oraz żartów. Poprzez treść spektakli dzieci rozwijają swoje kompetencje społeczne i empatię. Jeszcze długo po zakończeniu spektaklu dzieci podejmują rozmowy na temat przedstawienia. Cieszymy się, że możemy pokazać dzieciom, że nie potrzebują ekranu, by towarzyszyć różnym bohaterom w przeżywaniu niesamowitych przygód.

Ogród ekologiczny

To jedne z ulubionych zajęć naszych podopiecznych. Pani Agnieszka z Ogrodu Ekologicznego Gładysiakowie odwiedza nas raz w miesiącu i za każdym razem przywozi torby pełne różnych niespodzianek. Zajęcia każdorazowo dotyczą zmian w przyrodzie, które w danym momencie możemy obserwować. Dzieci uczą się o tym, w jaki sposób natura przygotowuje się do kolejnych pór roku, jakie zadania czekają na osobę, która przygotowuje ogród na każdą z nich oraz w jaki sposób zwierzęta się w tych zmianach odnajdują. Podczas zajęć dzieci mogą obserwować i dotknąć wielu eksponatów, m.in różnych domów zwierząt, darów ogrodu i narzędzi. Maluchy są również angażowane w interesujące aktywności związane z realizowanym tematem, np. budują domki dla ptaków, sprawdzają, czy budowanie gniazda to łatwe zadanie, albo ile ogórków zmieści się w słoiku. Mają również szansę spróbować wielu darów sadu i ogrodu oraz przetworów z nich zrobionych. Na zajęciach pojawiają się również nietypowi goście, m.in. króliki, kot, czy pająki.

Koncert muzyczny

Raz w miesiącu odwiedzają nas artyści z agencji Tutti Arti i zabierają nas w muzyczną podróż. Razem z nimi przyjeżdża sympatyczny Kotek Tralalotek, który pomaga nam się przenieść do Krainy Muzyki, gdzie przeżywamy niesamowite przygody. Artyści przywożą ze sobą za każdym razem instrumenty, których nasze przedszkolaki dotychczas nie widziały- są to instrumenty z różnych stron świata lub takie, których używają artyści podczas występów koncertów i w filharmoniach. Dzieci mają okazję posłuchać historii tych instrumentów, dokładnie je obejrzeć, dotknąć, a czasami również na nich zagrać. Podczas naszych prywatnych koncertów dzieci poznają różnorodne piosenki, współczesne i tradycyjne, polskie i z różnych stron świata. W niektórych podróżach towarzyszą nam również tancerze w kolorowych strojach, którzy prezentują nam wspaniałe tańce. Dzieci mają również okazję osłuchać się z muzyką klasyczną. Nasi podopieczni rozwijają podczas tych zajęć wrażliwość na dźwięki, muzykę i emocje poprzez nią przekazywane, uczą się oceniać tonację melodii, jej tempo i nastrój.