Najczęściej zadawane pytania
Aby zmniejszyć stres dziecka związany z tak dużą zmianą warto podjąć działania, które sprawią, że jak najmniej rzeczy będzie dla dziecka kompletnie nowych. Dlatego warto zapoznać się z planem dnia w żłobku i wprowadzić dziecku podobny rytm do tego jaki obowiązuje w żłobku. Można też wybrać się na spacer w okolice żłobka i opowiedzieć dziecku co tu robią dzieci lub zainicjować zabawę, która opowie dziecku o żłobku i o konieczności rozstaniu z rodzicem i radości z ponownego spotkania. Pomocne będzie też słuchanie piosenek, które są często słuchane w żłobku. Lista tych piosenek znajduje się w strefie rodzica.
W większości przypadków, powinna to być decyzja uwzględniająca przede wszystkim indywidualne potrzeby dziecka. Wszystko zależy od tego, jaki jest stan jego zdrowia, możliwości rozwojowe, w tym adaptacyjne. Poważne choroby, które wymagają np. podawania leków lub zaburzenia rozwojowe, które uniemożliwiają funkcjonowanie w grupie, np. zaburzenia ze spektrum autyzmu sprawiają, że dziecko wymaga opieki, której nie mogą zapewnić opiekunki w żłobku.
Amerykańskie, brytyjskie i norweskie badania pokazują jednak, że dzieci, które chodzą do żłobka, lepiej rozwijają się intelektualnie. W żłobku bodźcowanie językowe jest zdecydowanie bardziej nasilone niż w domu. Dziecko zaczyna funkcjonować w grupie i naturalną tego konsekwencją jest rozwój mowy, nauka pewnych zachowań społecznych itd.
- wygodnie buty zapinane na rzepy
- zapasowe ubranie (body, getry/spodnie, koszulka, bluza, majtki)
- bawełniany woreczek na ubranka na zmianę
- zamykany woreczek na “mokre wpadki”
- pieluchy
- szczotka do zębów
- kurtka przeciwdeszczowa, kalosze jesienią
- grube spodnie, rękawice, szale i czapki zimą
- czapka z daszkiem i krem z filtrem latem
Dodatkowo dla długowłosych księżniczek:
- kosmetyczka na spinki
- spinki i gumki do włosów
- szczotka do włosów
Na co dzień sprawnie porozumiewamy się przez aplikację mobilną INSO, z której rodzice na bieżąco dowiadują się jak dziecko funkcjonuje w placówce. Tą drogą też skutecznie wymieniamy się wiadomościami. Oprócz tego zapraszamy rodziców na zebrania i warsztaty w placówce oraz jesteśmy do Waszej dyspozycji telefonicznej, mailowej i w bezpośredniej rozmowie.
Dzieci mogą być przyjmowane do żłobka już po ukończeniu od 20 tygodnia życia. Najwięcej maluchów trafia do nas jednak, mając około roku. Aby zwiększyć szanse na przyjęcie dziecka do naszej placówki w terminie najbardziej odpowiadającym rodzicom, wniosek o przyjęcie warto złożyć jak najwcześniej, nawet zaraz po narodzinach dziecka.
Wydział Zdrowia i Spraw Społecznych Urzędu Miasta sprawuje nadzór pedagogiczny i finansowy nad publicznymi i niepublicznymi żłobkami. Ponadto, Powiatowa Stacja Sanitarna czuwa nad bezpieczeństwem i higieną żłobka.
Organem prowadzącym placówkę jest osoba fizyczna Katarzyna Moyney.
Proces adaptacji trwa zwykle ok. 2 tygodni. – jest dostosowywany do potrzeb i możliwości dziecka i rodziców. W skrócie proces ten przebiega następująco:
• Spotkanie z rodzicem i rozmowa na temat dziecka
• Spotkanie rodzic i dziecko z wychowawcami w sali – max. dwa dni
• Stopniowe, krótkie pozostawianie dziecka z wychowawcą grupy
• Pozostawianie dziecka w różnych godzinach pracy żłobka
• Stały kontakt z rodzicem
• Obserwacja dziecka przez specjalistów (pedagog, pielęgniarka, psycholog, logopeda)
Dziecko rozpoczynające uczęszczanie do żłobka zmierzyć się musi w początkowym okresie z wieloma trudnościami. Aby wesprzeć ten proces w zakładce strefa rodzica CZAS ADAPTACJI – Tomcio Paluch – Przedszkole i Żłobek umieściliśmy dla Państwa kilka ważnych informacji. Zapraszamy do lektury