Zabawy w Tomcio Paluchu
Bajkoterapia
Kontakt z literaturą, bajką oraz lustracją książkową od najmłodszych lat, ma dobroczynny i nieoceniony wpływ zarówno na rozwój mowy i słownictwa dzieci jak również wrażliwość i wyobraźnię.
Dziecko tak jak człowiek dorosły przeżywa napięcia i lęki. Odpowiednio dobierane bajki, w przyjazny sposób pomagają dzieciom nazywać odczuwane emocje, określać nowe sytuacje w których się znajdują, a na przykładach bohaterów pokazują jak można sobie z nimi radzić. Bajki budują poczucie wiary we własne siły, wspierają w radzeniu sobie z emocjami, uczą je nazywać oraz pokazują jak można reagować, są również pretekstem do zadawania pytań, rozbudzając zaciekawienie i kreatywność, mają wartość motywującą.
Bajkoterapia to również sprawdzona metoda relaksacyjna odpowiednio dobrane bajki wyciszają i odprężają redukując napięcie mięśniowe i emocjonalne. Dzieci uwielbiają, gdy dorośli czytając naśladują odgłosy różnych zwierząt i ludzi, lub urozmaicają odbiór bogatą mimiką twarzy.
Zabawy paluszkowe
Zabawy paluszkowe są lubiane przez dzieci i bardzo pozytywnie wpływają na ich rozwój. Zabawy paluszkowe to rodzaj zabaw z najmłodszymi dziećmi, w którym używamy głównie naszych i dziecka dłoni i palców. Najważniejszy tu jest dotyk, dotykamy rączek, buzi czy głowy dziecka. Podczas zabaw recytujemy rymowane wierszyki i śpiewamy piosenki. Budują w atmosferze zabawy poczucie bezpieczeństwa i bliskiej relacji, jednocześnie stymulując sferę rozwoju motorycznego, poznawczego, emocjonalnego i społecznego:
- rozwijają sprawność manualną, i precyzje ruchu dłoni,
- korzystnie wpływają na umiejętność komunikowania się, uczą naprzemienności, która jest podstawą dialogu,
- wzbogacają słownictwo, poprzez zabawę zachęcają do rozwoju mowy i ćwiczą pamięć,
- budują pozytywny emocjonalny kontakt,
- uczą orientacji w schemacie własnego ciała, podczas zabawy nazywane są i wskazywane poszczególne części ciała,
- są elementem relaksacyjnym i uczą koncentracji na czynności.
Chyba najbardziej znany przykład zabawy paluszkowej to : „idzie rak…”
Zajęcia plastyczne
Zajęcia plastyczne są tworzone tak, by w sposób kreatywny i twórczy rozwijały umiejętności manualne, oraz koordynację wzrokowo- ruchową naszych podopiecznych. Zajęcia są dostosowane odpowiednio do wieku uczestników, szeroko czerpiąc z różnorodności form i materiałów plastycznych. Jest to czas radosnej zabawy, tworzenia i nauki. Przygoda z barwami, kredkami, farbami, stemplami, bibułą, kolorowym papierem, plasteliną, różnymi masami, i przedmiotami, które dzięki naszej wyobraźni przemienią się w dzieła artystyczne.
Wszystkie indywidualnie stworzone przez dzieci prace rodzice zawsze zabierają do domu, aby maluchy mogły pochwalić się swoimi dziełami z innymi członkami rodziny. Prace grupowe można z kolei podziwiać na widocznym miejscu w wejściu do żłobka lub na naszym profilu facebook.
Naturalna ciekawość dzieci sprawia, że bardzo lubią one tworzyć swoje prace zwłaszcza z zaskakujących ich materiałów lub robionych nową techniką, której wcześniej nie doświadczyły. Na szczęście nasze ciocie mają wciąż niespożyte pokłady pomysłów.
Zabawy ruchowe
Celem zabaw ruchowych jest nie tylko ćwiczenie za każdym razem koordynacji ruchowej, ale także współpraca z rówieśnikami i rozładowanie energii. Zabawy ruchowe dla dzieci wpływają korzystnie na rozwój motoryki u dzieci. Obcowanie z zabawkami, które mają różne faktury, twardość, czy temperaturę stymulują zmysł dotyku, a różne kształty i kolory dostarczają bodźca dla oczu dzieci.
Zajęcia ruchowe obejmują ćwiczenia odwołujące się do naturalnej ruchliwości dzieci w danym wieku rozwojowym, często są rozszerzone o elementy metody integracji zmysłowej, wykorzystującej do uatrakcyjnienia aktywności ruchowej i stymulującej zmysły zestawy specjalnie do tego zaprojektowanych tzw. „piankowych kloców rehabilitacyjnych” oraz obręczy, piłek, chodniczków fakturowych, itd., ukierunkowanych na pobudzane i rozwijane narządów zmysłów dziecka i ogólnego usprawnienia. Jedną z ulubionych zabaw ruchowych dzieci jest tworzenie, a potem pokonywanie torów przeszkód. Dużą radość sprawiają im też „kąpiele” w basenach z kulkami, albo tańce połamańce.
Gaduśkowo
Dbając o wszechstronny prawidłowy rozwój naszych podopiecznych, włączyliśmy do programu wychowawczo-edukacyjnego naszego żłobka zajęcia zabawy logopedyczne „Gaduśkowo”.
Zajęcia te mają na celu:
- usprawnianie motoryki aparatu artykulacyjnego (tzn. języka, żuchwy, warg),
- usprawnianie aparatu oddechowego, wydłużanie fazy wydechowej,
- usprawnianie aparatu fonacyjnego,
- kształtowanie prawidłowych czynności fizjologicznych w obrębie aparatu mowy (tj. połykanie, żucie, odgryzanie),
- wzbogacanie słownictwa,
- rozwijanie umiejętności rozumienia wypowiedzi słownych,
- rozwijanie umiejętności budowania dłuższych wypowiedzi,
- uzyskanie prawidłowej artykulacji poszczególnych dźwięków.
Zajęcia odbywają się w grupach i indywidualnie. Dostosowane są do możliwości i potrzeb dzieci. Dzieci, u których pani logopeda zdiagnozuje trudności czy deficyty objęte zostają indywidualnymi zajęciami prowadzonymi w placówce. Równocześnie rodzice, którzy są zainteresowani taką indywidualną terapią, otrzymują ćwiczenia do wykonywania w domu.